Afgelopen tijd maakte ik digitale schilderijen van onder andere Max Verstappen, Jeffrey Herlings, Tom Dumoulin en Sven Kramer. Ineens realiseerde ik me dat al deze topsporters gesponsord worden door Jumbo Supermarkten – of zelfs onderdeel zijn van Team Jumbo Visma. Wat een toeval! Zou ik een paar prints bestellen, en deze naar het hoofdkantoor van Jumbo Supermarkten in Veghel sturen?
Onzekere perfectionist
Mijn achtergrond ligt in de ICT. Inmiddels ben ik creatief webdesigner, en grafische vormgeving werd steeds meer een hobby van me. Sterker nog, afgelopen jaren had ik zelfs tientallen ideeën om van deze hobby werk te maken, en met de verdiensten een zinvolle bijdrage aan de maatschappij of het milieu te leveren. Bomen planten of zo, dat leek me wel mooi. Maar steeds wanneer het puntje bij het paaltje kwam, durfde ik niet op het podium te gaan staan.
Ik ben namelijk een onzekere perfectionist. Bang voor de mening voor anderen. Al sinds de lagere school twijfel ik aan mezelf. Dat stond toen al op mijn rapport. En zeg nou eens eerlijk: wie zit er nu te wachten op het creatieve, grafische werk van een voormalig ICT-er?
Tijd voor het podium
Op deze manier bereikte is dus nooit iets. Zolang ik niet zou laten zien waarmee ik bezig was, zou ook nooit iemand weten wat ik deed.
You have to show your face…
– Gert-Jan Bruinsma –
Ik moest denken aan een uitspraak van Gert-Jan Bruinsma, eigenaar en trainer bij G-Force Gym. Wanneer hij met zijn sporters een kop koffie kwam drinken in de lobby van Superstudios, het bedrijfsverzamelgebouw waar ik werkte, zei hij altijd: “You have to show your face…”
Tijd dus, om op het podium te gaan staan.
Maar ja. Hoe?
Jumbo als sponsor
Ineens realiseerde ik me dat ik digitale schilderijen had gemaakt van Max Verstappen, Jeffrey Herlings, Tom Dumoulin en Sven Kramer. Topsporters, stuk voor stuk. Max Verstappen en Jeffrey Herlings werden gesponsord door Jumbo Supermarkten, en Tom Dumoulin en Sven Kramer waren zelfs lid van Team Jumbo Visma.
Hmm, ik kwam op een idee!

Maar, eigenlijk durfde ik niet.
Het leverde me slapeloze nachten op. Mijn vrouw Michelle moedigde me toch aan om het gewoon maar te doen. Ze zei: “Als je het nú niet doet, doe je het waarschijnlijk nooit meer. En dan vraag je jezelf de rest van je leven waarschijnlijk af: wat nou als ik het wél had gedaan?” Tja.
Op naar het hoofdkantoor
Er was maar één manier om daar achter te komen. En dus bestelde ik drie grote forex prints, om ze te laten bezorgen op de marketingafdeling van het Jumbo hoofdkantoor in Veghel. Het kostte me 450 euro, een rib uit mijn lijf, maar het leek me de moeite waard. Al was het alleen maar om de vraag van Michelle te kunnen beantwoorden.
Om concreet te maken hoe Jumbo de digitale schilderijen zou kunnen inzetten, maakte ik ook een paar mockups van mogelijke toepassingen.
Enthousiaste reactie
Op de ochtend dat ik de prints liet bezorgen, kreeg ik al een reactie van Rogier Riemersma, Manager Sponsoring & Evenementen bij Jumbo. Hij bedankte me voor de mooie afdrukken (fijn, dan was de kwaliteit dus in orde), en zei toe de prints ter inspiratie op de marketingafdeling te zullen neerzetten. Wow!

Helaas had Rogier nog niet direct een idee van hoe mijn werk ingezet zou kunnen worden. Maar, zo schreef hij erbij, in geval van goede ideeën zou hij direct aan de bel trekken.
Verder kreeg ik nog de contactgegevens van Sander Kruis, de manager van Team Jumbo Visma (de officiële sportploeg van Jumbo Supermarkten), en van Stephan Tellier, de sportfotograaf van deze ploeg. Met hen zou ik ook maar eens contact moeten leggen, vond Rogier.
Tot slot werd ik aangemoedigd om bij meer goede ideeën gewoon weer even contact met hem op te nemen.
En nu doorpakken
Mooi, ik kon tevreden zijn. Misschien nog niet direct het gewenste resultaat, maar de eerste stappen waren gezet; het balletje was gaan rollen. Nu was het zaak om ervoor te zorgen dat het balletje ook zou blijven rollen…
De eerstvolgende stap was dus om digitale versies van mijn werk bij Team Jumbo Visma en Stephan Tellier te krijgen. Dat leek me niet zo moeilijk.